Slike Muke i Uskrsnuća u Strossmayerovoj galeriji
Povijest europskoga umjetničkoga stvaralaštva umnogome je određena likovnim djelima kršćanske tematike, koja su često i odlučujuće utjecala na formiranje općih obrazaca slikovnih predodžbi zapadne civilizacije. U tom kolektivnom imaginariju zapadne kulture posebno istaknuto mjesto zauzimaju slike Kristove Muke i Uskrsnuća.
Isusova smrt na križu te događaji koji su tomu neposredno prethodili i/ili se zbili neposredno poslije, tema su mnogobrojnih umjetničkih djela u zbirnome fondu Strossmayerove galerije starih majstora Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, kojima se ovdje predstavlja raznolikost uskrsnoga ciklusa i složenost procesa ikonografskoga oblikovanja pojedinih događaja i njihova kasnijega obogaćivanja u europskom slikarstvu od 14. do 18. stoljeća.
Etape uskrsnoga ciklusa te ikonografska rješenja karakteristična za pojedina umjetnička razdoblja u tematskom su slijedu (od Molitve u Getsemanskom vrtu preko scena Muke i Smrti na križu do Uskrsnuća i Uzašašća te Silaska Duha Svetoga) opsežno razložena u knjizi Slike Muke i Uskrsnuća u Strossmayerovoj galeriji Ive Pasini Tržec i Ljerke Dulibić (HAZU: Zagreb, 2014.; dostupno online), na temelju koje je bila osmišljena i izložba u postavu Galerije (travanj 2015.). U ovoj prigodi, ususret blagdanu Uskrsa 2025., u vrijeme dok je stalni postav Galerije još uvijek nedostupan zbog radova na cjelovitoj obnovi Akademijine palače, odabranim slikama Muke i Uskrsnuća predstavljamo dio bogatoga zbirnoga fonda Strossmayerove galerije na mrežnim stranicama.
Slike Muke i Uskrsnuća u Strossmayerovoj galeriji
Povijest europskoga umjetničkoga stvaralaštva umnogome je određena likovnim djelima kršćanske tematike, koja su često i odlučujuće utjecala na formiranje općih obrazaca slikovnih predodžbi zapadne civilizacije. U tom kolektivnom imaginariju zapadne kulture posebno istaknuto mjesto zauzimaju slike Kristove Muke i Uskrsnuća.
Isusova smrt na križu te događaji koji su tomu neposredno prethodili i/ili se zbili neposredno poslije, tema su mnogobrojnih umjetničkih djela u zbirnome fondu Strossmayerove galerije starih majstora Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, kojima se ovdje predstavlja raznolikost uskrsnoga ciklusa i složenost procesa ikonografskoga oblikovanja pojedinih događaja i njihova kasnijega obogaćivanja u europskom slikarstvu od 14. do 18. stoljeća.
Etape uskrsnoga ciklusa te ikonografska rješenja karakteristična za pojedina umjetnička razdoblja u tematskom su slijedu (od Molitve u Getsemanskom vrtu preko scena Muke i Smrti na križu do Uskrsnuća i Uzašašća te Silaska Duha Svetoga) opsežno razložena u knjizi Slike Muke i Uskrsnuća u Strossmayerovoj galeriji Ive Pasini Tržec i Ljerke Dulibić (HAZU: Zagreb, 2014.; dostupno online), na temelju koje je bila osmišljena i izložba u postavu Galerije (travanj 2015.). U ovoj prigodi, ususret blagdanu Uskrsa 2025., u vrijeme dok je stalni postav Galerije još uvijek nedostupan zbog radova na cjelovitoj obnovi Akademijine palače, odabranim slikama Muke i Uskrsnuća predstavljamo dio bogatoga zbirnoga fonda Strossmayerove galerije na mrežnim stranicama.
Molitva u Getsemanskom vrtu
Taddeo Zuccari, Krist u Getsemanskom vrtu, oko 1556., ulje na dasci, 59 x 44 cm, inv. br. SG-121Molitva na Maslinskoj gori
Nakon Posljednje večere Krist se povukao na molitvu u Getsemanski vrt na Maslinskoj gori, izvan Jeruzalema. Sa sobom je poveo trojicu apostola, Petra, Jakova i Ivana, koji su usnuli dok se on posvetio molitvi. Molitva u Getsemanskom vrtu tjeskobna je scena jakog unutarnjeg dramatskog intenziteta punoga posredovane napetosti i sukoba, čvrsto smještena usred kontinuirane pripovjedne linije koja zacrtava tragičnu neizbježnost onoga što će se tek dogoditi. Scena se zbiva u jedinstvenom vremenskom trenutku – upravo se dogodila Posljednja večera na kojoj je Isus naslutio svoju smrt te kruh i vino prozvao svojim tijelom i krvlju, a predstoji križ na kojem će razlomiti njegovo tijelo i proliti njegovu krv.
Trnova kruna
Pietro di Francesco degli Orioli, Krist s križem i trnovom krunom, kraj 15. st., tempera i ulje na dasci, 62,8 x 40,5 cm, inv. br. SG-81Trnova kruna
Krunjenje trnovom krunom jedan je od posljednjih u nizu prizora što obuhvaćaju suđenje Kristu, prije nego je odveden kako bi bio razapet. Rimski vojnici mu se rugaju kao »židovskom kralju« koji je lišen svoje moći te optužen i napušten od vlastitog naroda. Kada se scena reducira samo na polufiguru Krista, ona postaje jakom i sugestivnom nabožnom slikom. Križ prislonjen na Kristovo rame i trnova kruna u njegovim rukama neposredne su oznake patnje koju je pretrpio. Takvo je ikonografsko rješenje oslobođeno narativne radnje te predstavlja realnost Kristove patnje ispred promatračeva pogleda. Nije više riječ o uprizorenju određenoga trenutka u narativnome slijedu već o poopćavanju suštinskoga značenja cjelokupnoga ciklusa Muke.
Krist nosi križ
Marco Palmezzano, Krist nosi križ, 1525., tempera i ulje na dasci, 52 x 41 cm, inv. br. SG-83Prikaz Krista koji sam nosi svoj križ simbol je bremena koje svaki kršćanin nosi kroza svoj život. Na ovoj slici izdvojen je dopojasni prikaz Krista u profilu, koji nosi križ oslanjajući ga na svoje desno rame. Elementi naracije maksimalno su reducirani na sadržajno najbitnije: križ, trnova kruna, kapi krvi na čelu. Tako stvorena nabožna slika velikoga emotivnoga naboja sadrži asocijacije i na Kristove riječi izrečene nakon prvoga navještaja muke i uskrsnuća: »Hoće li tko za mnom, neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom.« (Mt 16, 14; Mk 8, 34).
Krist pada pod križem
Pripisano: Francesco Capella, Krist pada pod križem, oko 1750., ulje na platnu, 94,3 x 125,2 cm, inv. br. SG-296Lk 23, 33
Rani su teolozi u Kristu koji nosi križ vidjeli ratnika koji nosi simbol svoje pobjede. Kasnije se međutim narav teme mijenja od trijumfa do patosa, pri čemu se snažno ističe Kristovo trpljenje: on pada pod težinom križa, dok ga rimski vojnik goni dalje. U ovoj inačici teme prikazan je onemoćali Krist u stiješnjenom, irealnom prostoru približenoga kadra. Iako je riječ o višefiguralnoj kompoziciji, naracija je potisnuta sažimanjem sadržajnih elemenata na ono najbitnije. Tek kamen na koji se oslanja onemoćali Krist sugerira mjesto radnje, a prostorna dispozicija likova slijedi složenu mrežu napetih dijagonala. Klonulo Kristovo tijelo dodatno je istaknuto tamnim krakovima masivnog križa te neobično snažno skraćenim likom vojnika. Napetost prizora pojačava sugestivno slikana pozadina.
Raspeće
Maestro di San Verecondo, Raspeće sa svecima, oko 1420., tempera na dasci, 175 x 145 cm, inv. br. SG-33Raspeće
Krist na križu je središnja slika kršćanske umjetnosti i vizualno žarište kršćanske kontemplacije. Značajke prizora mijenjale su se tijekom vremena prema liturgijskim, teološkim pa i hodočasničkim potrebama i modama. Isus se isprva prikazuje živ, otvorenih očiju i uspravna tijela, kao pobjednički Spasitelj. U kasnom srednjem vijeku javlja se tip mrtvoga Krista na križu, kao žrtvovanog Otkupitelja. Promjena se zbiva u nizu prijelaznih oblika: Krist zatvara oči, spušta glavu na desno rame, ruke mu se svijaju u laktu, tijelo u boku, a noge mu se naposljetku preklapaju i zabijaju samo jednim čavlom. Otkupiteljska moć Isusove žrtve na ovoj velikoj sceni Raspeća dodatno je istaknuta motivom anđela koji skupljaju Kristovu krv u kaleže, čime se označava izravna veza između krvi i vina u euharistiji. Ova slika je specifična jer prikazuje Krista u punoj visini, a uz njega je i figura donatora u kojem se tradicionalno prepoznaje bosanski kralj Stjepan Tomaš. Njegov su kult njegovali bosanski franjevci iz čijeg samostana u Kraljevoj Sutjesci potječe slika. Imago pietatis je isključivo nabožna slika koja ne prikazuje određeni događaj, to je slika Otkupitelja koji jednako participira u životu i smrti. Simbolizira njegovu dualnu prirodu, prikazujući ga mrtvog, a ipak živog.
Smrt na križu
Prema: Christoph Schwarz, Raspeće, nakon 1590., ulje na limu, 54 x 45,5 cm, inv. br. SG-504Lk 23, 44-46
Isus je raspet između dvojice razbojnika, a podno križeva postavljeni su i ostali uobičajeni sudionici Pasije: grupa ožalošćenih približena je u prvi prostorni pojas, desno su svete žene oko onesviještene Marije, podno križa kleči Marija Magdalena, a lijevo stoji Ivan Evanđelist. Tijela su izdužena, mase pokrenute, nebo je prekriveno tamnim, teškim oblacima, kroz koje se probijaju zrake sunca osvjetljujući Isusov lik. Iznenadni bljesak i sveopća uznemirenost oslikava upravo trenutak Isusove smrti, kada je usred dana nastupila tama. U Starom je zavjetu, osobito kod proroka, tama bila znakom Božje srdžbe i znakom Božjega djelovanja u odlučujućim, presudnim trenucima. Tri sata tame u vrijeme Isusova umiranja Božji su odgovor na neshvaćanje i neprihvaćanje njegova patničkog mesijanstva te najava skoroga suda koji će nastupiti sa smrću.
Prijestolje Milosti
Majstor slike Virgo inter Virgines, Prijestolje Milosti, 1489.-95., ulje na dasci, 146,1 x 128,3 cm, inv. br. SG-71Ishodište je kršćanskoga nauka da je u Boga jedna narav u tri osobe: Otac, Sin i Duh Sveti. Vizualni znak Presvetoga Trojstva ikonografija rješava simbolički, alegorijski ili antropomorfno. Najuvreženiji i najučestaliji prikaz Presvetoga Trojstva formalno razlikuje i identificira tri osobe, tako da je Otac prikazan kao starac, Sin u muževnoj dobi, a Duh Sveti kao golubica. U nizozemskom slikarstvu 15. i 16. stoljeća razvija se inačica prikaza Presvetoga Trojstva prema kojoj Bog Otac sjedi na prijestolju i pridržava klonulo Kristovo tijelo skinuto s križa, a između njih lebdi golubica Duha Svetoga. Takvo rješenje nalazimo na ovoj slici gdje je prikaz Presvetoga Trojstva kao Prijestolja Milosti spojen s temom Oplakivanja.
Oplakivanje
Giovanni Francesco Romanelli, Oplakivanje, sred. 17. st., ulje na limu, 35 x 49,4 cm, inv. br. SG-168Oplakivanje je prizor koji slijedi odmah nakon Skidanja s križa – Kristovo tijelo prostrto je na zemlji ili na kamenu i okruženo je naricateljima. Osobe koje oplakuju Isusa sudjelovale su i pri njegovu skidanju s križa, a to su redovito Djevica Marija, sveti Ivan Evanđelist, Marija Magdalena, ponekad mogu prisustvovati i Josip iz Arimateje i Nikodem te svete žene, a katkada i anđeli. Tema se ne spominje u evanđeljima, no pronalazi svoje mjesto u meditativnoj pobožnosti i liturgiji, vjerojatno potaknuta pogrebnom praksom kojom se ispunjavaju duhovne potrebe ožalošćenih. Na ovoj je slici bolnost trenutka izražena izoliranim Isusovim tijelom na bijeloj draperiji te prazninom između Majke i Sina te ožalošćenih, čime se ostvaruje dojam usamljenog žalovanja i tragičnosti prizora.
Imago pietatis
Pripisano: Lovro Dobričević, Krist i donator, 1460., tempera na dasci, 51,8 x 27,8 cm, inv. br. SG-25Najprecizniji vizualni izraz kasnosrednjovjekovne pobožnosti, Imago pietatis (lat. sućutna slika), najneposrednija je od svih nabožnih slika. Krist se prikazuje najčešće u tričetvrt ili polufiguri, uspravljena tijela, ali s istaknutim ranama koje još uvijek krvare, glava mu je često nagnuta postrance i okrunjena trnovom krunom, a ruke su spuštene, prekrižene ispred tijela ili raširene uz bokove. Ova slika je specifična jer prikazuje Krista u punoj visini, a uz njega je i figura donatora u kojem se tradicionalno prepoznaje bosanski kralj Stjepan Tomaš. Njegov su kult njegovali bosanski franjevci iz čijeg samostana u Kraljevoj Sutjesci potječe slika. Imago pietatis je isključivo nabožna slika koja ne prikazuje određeni događaj, to je slika Otkupitelja koji jednako participira u životu i smrti. Simbolizira njegovu dualnu prirodu, prikazujući ga mrtvog, a ipak živog.
Uskrsnuće
Pripisano: Majstor Dvanaest apostola, Uskrsnuće Kristovo, sred. 16. st., ulje na dasci, 76,5 x 75,7 cm, inv. br. SG-107Uskrsnuće Isusovo
Uskrsnuće je najvažnija kršćanska tema, izvorište i temelj kršćanske vjere. U ranijoj umjetnosti prevladava prikazivanje ideje uskrsnuća predočene nekim drugim motivom koji je pokazivao da se uskrsnuće već dogodilo, kao što je to Silazak Krista u Limb ili Svete žene na praznom Kristovu grobu. Ikonografski motiv Kristova ustajanja iz groba uprizoruje se od 14. stoljeća. Na ovoj slici Krist je prikazan kako zakoračuje preko ruba sarkofaga, nosi znak križa na vojničkoj zastavi i nogom se oslanja na prsa jednoga od zaspalih vojnika, evocirajući tako klasičnu gestu pobjedničkoga heroja. Iako od 12. stoljeća dominiraju slike Kristove Muke i patnje koju je pretrpio, ideja sadržana u tipu Krista Pobjednika opstoji i dalje, posebice u temi Uskrsnuća.
Noli me tangere
Gortzius Geldorp, Krist kao vrtlar, 1613., ulje na platnu, 66 x 57,2 cm, inv. br. SG-205Uskrsnuće Isusovo
Uskrsnuće je Kristov povratak na zemlju gdje je ostao četrdeset dana do Uzašašća. Budući da očevidaca samoga trenutka nema, kršćani su potvrdu da se Uskrsnuće zbiljski dogodilo pronašli u raznim ukazanjima učenicima, koja su stoga postala i važne teme kršćanske umjetnosti. Osobito se ističe Isusovo ukazanje Mariji Magdaleni, kojoj se Isus obratio riječima Noli me tangere, koje se različito prevode i tumače, glagolima dodirnuti ili zadržavati. Isus joj je dakle zabranio da ga zadržava (ili dodiruje) jer još nije uzašao Bogu Ocu, uputivši je da objavi radosnu vijest apostolima. Ikonografski prikaz uobičajeno uključuje dva lika, Uskrsloga i Mariju Magdalenu, no na isto značenje upućuje i slika samoga Krista kao vrtlara, sa širokim slamnatim šeširom i lopatom, čija gesta vizualizira riječi Noli me tangere.
Uzašašće
Matteo da Milano, Uzašašće, gvaš i pozlata na pergamentu, 145 x 85 mm, sitnoslika iz Časoslova Alfonsa I. d'Este, 1505.-12., inv. br. SG-348Uzašašće
Kristovo posljednje ukazanje na zemlji i njegov odlazak na nebo, događaj poznat kao Uzašašće (lat. Ascensio), vrhunac je evanđeoskoga pripovijedanja. Uzašašće označuje svršetak Isusova ukazivanja apostolima i njegov odlazak na nebo četrdeseti dan nakon Uskrsnuća. Brojka od četrdeset dana znači puninu Kristova djelovanja na zemlji, ispunjenje svega što je donio za spas čovječanstva. Isus je kao pravi čovjek i kao Sin božji uzdignut u ozračje Božjeg života i slave, čime je postao gospodar neba i zemlje. »Zato ga Bog uzdiže na najvišu visinu i dade mu jedincato ime koje je iznad svakoga drugoga imena, da se Isusovu imenu 'pokloni svako koljeno' nebeskih, zemaljskih i podzemaljskih bića i da 'svaki jezik prizna' – na slavu Boga Oca: Gospodar je Isus Krist.« (Fil 2, 9-11). Uzvišenje odnosno ustoličenje Isusa zdesna Ocu potvrda su sadašnje i buduće dostupnosti Isusa kao posrednika čovječanstva. Svetkovina Uzašašća stoga osvjetljava samu srž kršćanskoga vjerovanja.
